Socialdemokraternes nyttesløse dialog med lærerene

Indlæg i 2770 af Patrick Lehto Larsen og Brian Møllebjerg (Kandidater til kommunalbestyrelsen)

Det er glædeligt at Soc. Dem., jf. Einer Lyduch indlæg, fortsat ønsker en dialog med lærerne.

Vi kan blot undres over, hvad vi har fået ud af socialdemokraternes dialog med lærerne i alle de år, hvor de har haft magten i Tårnby.

Det hurtige svar er; ingenting.

Et mere uddybende svar er; nogle af de absolut lavest rangerende skoler i landet. (Jf. både Undervisningsministeriets og CEPOS opgørelser). Når Einer er enig i, at lærerene har den altoverskyggende indflydelse på de unges udbytte af skolen – siger han jo samtidig at det er lærerenes skyld at Tårnby kommunes skoler indtager en sådan bundplacering.

Selvfølgelig har lærerene et medansvar, men det er først og fremmest arbejdsgiveren (Kommunen), der har ikke har levet op til deres ansvar.

Vores dygtige skoleledere må ingenting foretage sig uden kommunens samtykke. Det er altså her, ligesom alle andre steder i kommunens forvaltning, sådan, at man fratager vores professionelle medarbejdere deres mulighed for at varetage det job, som man reelt har ansat dem til.

Kommunen har ikke levet op til sit ansvar, fordi man ikke har turdet uddelegere sit ansvar. Når alting er topstyret, fratager man medarbejdernes gejst, fleksibilitet og reelle kompetence til at tage nogen som helst beslutning.

Der er et fy-ord i den private sektor for en sådan ledelse – det hedder micro-manangement. Det resulterer i dårlige resultater, stressede og frustrerede lærere og en skole i nationalt bundniveau. Derfor skal vi give skolerne tilbage til skolelederne og lærerene – lad Pilegårdsskolens profillinjer være forgangsmand for innovation og nytænkning i skoletænkningen i Tårnby kommune, og lad andre skoler følge i nytænkningens fodspor.

Der er brug for nye måder at engagerer lærere såvel som elever, og det tror vi på, at skolelederne er de bedste til at vurdere. Det er trods alt det vi har ansat dem til….