Førstehjælp skal være en kommunal kernekompetence

I Tårnby har vi mange dygtige medarbejdere, som hver dag passer, plejer, underviser og på forskellig vis servicerer vores borgere. De gør en kæmpe forskel, og det skal de have tak for. Situationer kan imidlertid opstå, hvor en borger eller kollega får akut brug for hjælp, og her må vi fra politisk side erkende, at man ikke har sikret vores medarbejdere de tilstrækkelige kompetencer. Det stiller både vores borgere og personale i en utryg og potentiel farlig situation, når uheldet er ude og en nødsituation opstår.

Ifølge Hjerteforeningen rammes 5.400 danskere hvert år af hjertestop uden for hospitalerne, og Tårnby kommune har i dag ikke krav om førstehjælp blandt kommunens medarbejdere.

Det er for ringe, og derfor foreslår Det Konservative Folkeparti og Venstre, at alle kommunens medarbejdere med fast borgerkontakt skal have et tidssvarende førstehjælpskursus. Vi foreslår endvidere, at mindst 20 % af den administrative medarbejderstab ligeledes skal mestre de livsvigtige kompetencer.

Vi skal alle være trygge, når vi afleverer poderne i vuggestuen, sætter teenageren af ved skolen eller vinker på gensyn til forældrene på plejehjemmet. Uanset hvor vi er i livet, kan farlige situationer opstå, og derfor skaber det tryghed at vide, at vi kan passe på hinanden.

Det Konservative Folkeparti og Venstre ser derfor førstehjælp som en kommunal kernekompetence, der burde have været en selvfølgelighed for længe siden – det vil vi rette op på nu.

Patrick Lehto, Kommunalbestyrelsesmedlem, Det Konservative Folkeparti

Ali Qais, Kommunalbestyrelsesmedlem, Venstre